Ležela mi dlouho v polici kniha Andrzeje Stasiuka Východ. Tak jsem si ji nedávno přečetl a s překvapením zjistil, že je na ni ideální čas. Dost se totiž dotýká historických představ a obrazů hrůz, jež se na nás valí z východu. A nejen odtamtud – stačí si pustit televizi anebo přečíst pár politických komentářů. Jsou všudypřítomné. Proč se tedy spolu se Stasiukem nevydat do míst, odkud přicházejí temní dobyvatelé Evropy.
Jak jsme na tom dnes
Ruský teror na Ukrajině vyvolává v postsocialistických zemích ducha národní hrdosti a do žil mu vlévá jen stěží uvěřitelnou bojovnou energii. Stačila docela krátká doba, a lidé jakoby prozřeli na hraně kráteru. Kolik z nás si najednou uvědomilo, že nemůžeme život jednou provždy redukovat na pouhé: ráno do práce a odpoledne utratit, co zbylo z výplaty. Že nejrůznější jistoty vůbec nemusí být tak jisté, jak se na první pohled jeví. S válkou se prohloubila nejen existenční, ale i finanční nejistota, ani stabilní slušný příjem nemusí pokrýt všechny ty skvělé rozmařilosti, jimiž se člověk v dobré vůli materiálního vzestupu obklopil. Konzum bezstarostný se ve válečných časech stal konzumem strašidelným a trčí tu nad námi jak ustřelená televizní věž.
To ovšem zdaleka není vše. Od té doby, co začala válka, jsme se posunuli na škále permanentní aktivizace mas. Novináři a politici se v tom trénovali dlouho a postupně se jim podařilo ovlivňovat společnost snad ve všech jejích vrstvách. Autoři jindy přesných komentářů často vypadávají ze svých rolí a jen stěží dokážou krotit potřeby nálepkovat ostatní účastníky diskuze, takže na nás z médií dotírá obraz světa zrádců/kolaborantů/proruských aktivistů, lidí vypadlých ze slušné liberální společnosti. A platí to i naopak, míroví vlastenci se rojí proti válečným štváčům rovná se míroví štváči proti lidem zakládajícím iniciativy k nákupu zbraní atd. atd. Situace by to byla groteskní, kdyby nebylo všech těch krvavých hrůz.
A co je ovšem nejpříšernější: odněkud ze zákulisí se nad nás vznesl přízrak východních hord. Historicky oblíbený, funkční, mnohokrát prověřený. Blíží se, hordy necivilizovaných barbarů, kteří masivně propadají alkoholismu a vraždí už tehdy, kdy obyvatelé kulturních západních zemí teprve analyzují situaci. Spílá se nepoučitelným a násilným Rusům, nevyzpytatelným Číňanům, snad že právě oni představují bytostné ohrožení našeho společného světa. Jako bychom neměli hledat příčiny kulturních válek někde jinde a pokud možno i hlouběji.
Stasiukova cesta
Východ. Lákavé a nebezpečné. Není to tak dlouho, co Andrzej Stasiuk podnikl cestu po odlehlých částech Ruska, Mongolska a Číny a své zkušenosti shrnul v knize, jež dostala jednoduchý a výmluvný titul: Východ. Nejde o klasický cestopis, na jaký jsme si zvykli v dobách všeobecné cestovatelské mánie; Stasiukova kniha není ani tak svodkou obrazů z cest, ale vcelku náruživým záznamem úvah, co je to Východ, kde začíná a jaké jsou jeho parametry. Otevírají ho vzpomínky Stasiukových prarodičů, kteří na východě Polska zažili pohyby západních a východních armád. Situace je tedy nastavena podobně, jako to zažíváme nyní i my, pouze koncentrát je odlišný. Zatímco k nám doléhají obrazy z válečných zón, oni zažili Východ hmatatelný, mnohokrát vybavovaný a vytěsňovaný.
Než se vypravěč vypraví na cestu, najde moment, kdy se v generační paměti Poláků Rusové změnili na Moskaly, kdy jimi lidé začali pohrdat. „Otrhaní pěšáci, kteří vařili slepice i s peřím (…) na každé ruce troje hodinky, pušky na provázku (…) tak vzpomínali všichni (…) touha po těch slepicích a hodinkách přicházela odkudsi z nitra Eurasie, z hlubin tundry a stepí“; kdy neznámé nebezpečí „nemohlo přijít z měst, ze zděných domů, obchodů a kostelů, ale odkudsi, kde končí prostor, z míst, kde lidé začínají zarůstat srstí a v noci vyjí na rudý měsíc (…) nejdřív to pádilo přes ty své stepi po čtyřech tlapách, a teprve když se začala přibližovat naše civilizovaná sídla, začalo se to postupně vzpřimovat“. To už nejsou lidé, ale noční můry, vampiričtí samotáři potácející se krajinou. A jak už to bývá: čím jsou tyto obrazy zrůdnější, tím silnější je vypravěčova touha nahlédnout do míst, odkud ono neviditelné zlo pochází, kde se formuje. Stasiukovo vypravěčské alter ego zahušťuje zděděné kulturní obrazy zla s vlastními zkušenostmi z dob socialistického Polska a rozhodne se za nimi vyrazit.
Monstra obývacích pokojů
Jasně, není to totéž, a nelze vlastně ani chtít, abychom navazovali dialog tam, kde jedna strana diskutovat odmítá. Máme ovšem k dispozici substrát zpracovaných zkušeností, které tak trochu stále dokola ukazují, že proti pozoruhodně účinným obrazům zla musíme nutně hledat antidotum. V případě Stasiukovy cesty na Východ to může být mimo jiné i existenciálně nekomfortní oživování vzpomínek a rodinných historií, pod jejichž tlakem se utvářely stereotypy nejrůznějšího druhu. Ochoten podstoupit tuto autoterapii, vyráží cestovatel do nepřátelské země a znovu prožívá lecco z toho, co mělo dvacet let po rozpadu SSSR zůstat jednou provždy pouhou tragédií dějin.
Pokud ale věc zašla tak daleko, že se dnes na Východ jen tak někdo nepodívá, a že se dokonce zas Východ snaží přijít k nám, pak nakonec není nic jednoduššího než zaujmout bojové pozice a přistoupit na to, co se mi nedávno snažil vemluvit jeden dávný kamarád: je válka, vše je jednoduché a čitelné. Až válka skončí, skutečnost zas bude složitá. Taková logika je ovšem zdrcující a pravděpodobně nás může posunout do stavu, ze kterého nutně nemusí vést cesta zpět. V jejím kotli zahučí všechno, vzpomínky, dílčí aliance, těžko vydobyté kulturní spoje, prostě všechno. Když si k tomu ještě připočítáme čím dál omezenější schopnost diskutovat, zneužívat situaci k dosahování politických cílů, anebo i snahu médií ulovit další čtenáře na vyhrocených zprávách ze světa, pak se asi opravdu není možné divit tomu, projevuje-li se politická nenávist i v obývacích pokojích.
A tam, zdá se, křik monster ze stepí lze zahnat jen stěží. Zato je ale dost možné, že ho dobře zakonzervujeme a v úhledné podobě předáme další generaci.