Máme v dějinách literatury několik slavných autorů, jejichž jména zná kdekdo. Kdybyste se ovšem zeptali na jejich dílo, nedokáží vám k němu říci nic. Mezi ně s jistotou patří i Stefan Zweig (1881–1942). Dílo tohoto plodného, až-příliš-plodného spisovatele, tolik oblíbeného u čtenářstva meziválečné Evropy, se zejména v anglosaském světě po válce začalo vytrácet z edičních plánů. A to i navzdory jeho předválečném angažmá, kdy brojil proti německému nacionalismu a volal po sjednocené Evropě. Nechybělo mnoho, a Zweig by časem možná úplně upadl v zapomnění.
Zweig své renomé postavil na víře v úspěch nekomplikovaného realismu. Své příběhy vyprávěl tak, aby je mohl konzumovat i ten nejposlednější, bídný maloměšťák. Velká témata moderní doby překládal do jazyka konce 19. století a moderní svět líčil v obrazech, které se podle nijak netají inspirací v literárním braku. Dramatické zápletky rozvíjí podle pravidel stanovených starými poetikami; vypravěč je přetíná analytickými sondami do psychik vystupujících postav.
Zweig napsal řadu portrétů známých osobností a dost často se pokoušel v jejich příbězích říci něco o podstatě kulturní epochy, v níž tito lidé žili. Časem si vytvořil podmanivý, v některých textech až dechberoucí vypravěčský styl, dodnes živý a dostatečně iluzivní, aby vtáhnul i běžného čtenáře, nikoli jen literárního historika.
Hysterik a exhibicionista
Proč Zweig neměl po válce dobrou pověst a vlastně pro řadu čtenářů ji nemá ani dnes? Důvodů je několik, už jeho vrstevníci hodnotili Zweigovo dílo jako příliš triviální a podbízivé, rezignující na požadavky moderní literatury, alespoň co se literární formy týče. Sám Zweig si toho byl vědom a nikdy ani nijak nepopíral, že hraje druhé housle. Na druhou sstranu, odpor některých komentátorů Zweigova díla hraničí s posedlostí, viz například článek Michaela Hofmanna publikovaný na stránkách London Review of Books. Původně to měla být kritika čtenáři oblíbeného Světa včerejška, která skončila u obecného a povšechného konstatování a srovnání Zweiga s lahví coca-coly.
Pak je tu ovšem jedna kapitola Zweigova života, nedávno znovuobjevená, která poněkud proměňuje vnímaní jeho díla a taktéž i Zweiga-osobnosti. Už tehdy se vědělo, že Zweig dlouhá léta obcházel noční vídeňské parky a exhiboval před dívkami. Řada lidí ho proto považovala za extrémně odporného člověka, jiní se radši tvářili, že o jeho nočních rejdech nic nevědí.
Dnes máme k dispozici psychoanalyticky orientované studie, které tvrdí, že Zweig svou nepotlačitelnou potřebu kompenzoval nutkavým, neustálým psaním. O soukromém životě Stefana Zweiga více v knize rakouského historika Ulricha Weinzierla.
Hvězdné hodiny lidstva
Jednou z nejznámějších Zweigových knih jsou Hvězdné okamžiky lidstva. Německy tento soubor prozaických miniatur vyšel poprvé v roce 1927 (Fünf historische Miniaturen). Později, po autorově tragické smrti, byl postupně rozšiřován a dočkal se i českého překladu (1947, rozšířené vydání 1971). Já jsem ho četl v nedávno vydaném ilustrovaném vydání ve slovenštině, které jsem si přivezl z bratislavského BRaKu. Jeho obsah tvoří dvanáct příběhů, jen namátkou: dobytí Konstantinopole, objev Eldoráda, položení podmořského telegrafního kabelu mezi Evropu a USA, příběh o J. W. Goethovi nebo G. F. Händlovi ad. Ve všech textech jde vlastně o totéž: vystihnout zvláštní a jedinečný okamžik v dějinách, kdy člověk, ať už dílem náhody nebo vypětím vůle, dokázal proměnit chod dějin, vyvolat událost, jež v důsledku ovlivnila třebas i politické uspořádání Evropy nebo dějiny umění.
Všechny ty texty mají jedno společné: jsou to dobře udělané památníky humanismu, technického pokroku a vzepětí člověka-umělce. V jejich středu je situován přemožitel, posedlý nebo inspirovaný, a aktivována jeho jedinečná schopnost rozetnout svět a oddělit staré od nového. Vypravěč jejich příběhy formuluje v plném, opulentním stylu a chce zachytit silný okamžik, ve kterém sebou dějiny křečovitě škubou.
Samozřejmě se vždy jedná o velkolepou fikci. Je to patrné už i z toho, jakým způsobem vypravěč předkládá a navazuje jednotlivé události. A právě protože se jedná o fikci, a nikoli historický dokument, stojí za to si Zweigův soubor přečíst. Scény, ve kterém se hordy dobyvatelů valí do opevněného města, si nezadají s velkofilmem, stačí se nechat strhnout. Totéž platí o jeho líčení osudu člověka, který několikrát v životě nabude ohromného majetku. A to jen proto, aby o něj vzápětí přišel. Někde na pozadí těchto událostí se vede válka, tluče se do bubnů a zbývá jen posledních pár hodin, než začne rozhodující bitva. Zničený skladatel se naposledy vzchopí uprostřed nepřátelského města, básník překoná hlubokou depresi. Vše kolísá v napětí mezi zničením, zrodem a recyklací.
Román i žánrovka
O Zweigovi se občas mluví jako o intelektuálovi, který snil o posthabsburské evropské jednotě jen proto, aby unikl ze světa drceného v soukolí války, nenávisti a nacionalismu. Nepochybně to byla jeho slabina – ale stejně tak i přednost. Já sám se nad jeho texty nemůžu vzdát představy, že spisovatel nás má odvést jinam v kódu „dobrého psaní“. Někam za hranici, která nám alespoň na chvíli umožní stát se součástí velké fantazie. Kde můžeme splynout s představami o dějinách anebo i budoucnosti. V tomto smyslu Zweigův Svět včerejška i Hvězdné hodiny lidstva umožňují nechat se svést jazykem, který vzešel z tradice dobře udělané historické fikce. A nejen to, který v sobě nese stopu dobrodružných románů, které jsme četli v dětství. Zkuste si sehnat Hvězdné hodiny lidstva z produkce slovenské 82. Mimo jiné i proto, že je to neobyčejně hezky udělaný knižní artefakt.
Stefan Zweig: Hviezdne hodiny ľudstva. Bratislava: 82 Book. 256 stran.