Emil Orlik. Několik portrétů

Gra­fik a malíř Emil Orlik (1870–1932) pat­řil ke komu­nitě německy hovo­ří­cích umělců, kteří strá­vili ale­spoň část svého života v Praze. Orlik se v Praze naro­dil a přá­te­lil se s Fran­zem Kaf­kou, Fran­zem Wer­fe­lem, Maxem Bro­dem anebo s Rai­ne­rem Mariou Ril­kem. Kresbu vystu­do­val v Mni­chově, pobý­val dlou­hou dobu ve Vídni a v Ber­líně. Už během života byl znám jako nadaný por­trétista, ovlá­dal řadu gra­fic­kých tech­nik, expe­ri­men­to­val s lito­gra­fií. V tu správ­nou chvíli utekl z kon­zer­va­tiv­ního aka­de­mic­kého pro­středí, při­ta­ho­ván kruhy mni­chov­ského natu­ra­lismu.

Jeho dře­vo­ryty byly pub­li­ko­vány na strán­kách časo­pisu Jugend, osvěd­čil se jako tvůrce pla­kátů, ale tře­bas i jako kos­týmní výtvar­ník anebo tvůrce dobově oblí­be­ných japo­ne­rií. Mimo­cho­dem, Orlik pod­nikl něko­lik cest na Dálný východ (první v roce 1900) a tamní pro­středí dobře znal. Mohl se tedy zapo­jit do dis­kuze o japon­ském umění a pře­nést některé jeho prvky do Evropy. Uči­nil tak mimo jiné i v roz­sáhlé kore­spon­denci, kte­rou si už během pobytu v Japon­sku vymě­ňo­val s his­to­ri­kem umění Maxem Lehr­sem. 

V letech 1904–1930 půso­bil na dráž­ďan­ské a ber­lín­ské Aka­de­mii výtvar­ného umění se spe­ci­a­li­zací pro gra­fiku a knižní ilu­straci.

Známá je jeho cesta do Brestu Litev­ského, kam byl v roce 1917 ofi­ci­álně pozván na míro­vou kon­fe­renci jako člen německé dele­gace. Emil Orlik tu poří­dil řadu por­trétů, více než dvě stě děl, která zachy­co­vala prů­běh kon­fe­rence a závě­rečné pode­pi­so­vání míro­vých smluv.

Níže je něko­lik por­trétů, vět­ši­nou jde o známé osob­nosti teh­dej­šího světa plus jeden por­trét z mírové kon­fe­rence.

Diri­gent Ale­xan­der Zemlin­sky
Teo­re­tik sku­piny Vídeň­ské secese Her­mann Bahr
Herečka Lil Dago­ver
Filo­zof Fried­rich Nie­tz­sche
Por­trét neznámé
Herec Wer­ner Krauss
Spi­so­va­tel Alfred Döb­lin
Poli­tik Lev Troc­kij
Skla­da­tel Gustav Mahler
Grafik-fotograf

Emil Orlik měl pověst umělce, který nevy­chá­zel ven bez ski­cáku. Umatě pra­co­vitý, postupně si pro­šel různé fáze tvorby. Někde na počátku to je kla­sický ruko­pis dozní­va­jí­cího 19. sto­letí, který u Orlika rychle nahra­zuje secesní este­tika. Vrcho­lem jeho tvorby podle mého soudu jsou por­tréty, které nemají daleko ke kari­ka­tuře, a pře­de­vším pak dyna­mické obrazy postav zachy­ce­ných v gestu – v mém výběru typicky diri­gent Zemlin­sky.

Za zmínku stojí i Orli­kova foto­gra­fická praxe. Jako jeden z prv­ních se cho­pil pří­le­ži­tosti a poři­zo­val foto­gra­fie nikoli jako pou­čený ama­tér, ale foto­graf-por­trétista. Kom­bi­no­val různé foto­gra­fické per­spek­tivy, aby vystihl obraz­nost oka­mžiku a mohl jej pře­vést do gra­fiky.

Pozůstalost

Po Orli­kovi sice zůstalo roz­sáhlé dílo, vli­vem dějin­ných udá­lostí a jiným nepří­z­ni­vým pod­mín­kám ale bylo málem zni­čeno. Některé jeho části jsou jed­nou pro­vždy ztra­ceny, jiné byly po válce zkon­fis­ko­vány a pade­sát let se pak válely v archi­vech, aniž by někdo byl scho­pen zajis­tit jim základní pod­mínky a ale­spoň ele­men­tární pub­li­citu.

Po roce 1989 pro­běhly dvě výstavy. V roce 2004 pak péčí Židov­ského muzea v Praze vyšla pub­li­kace s prů­vod­ními texty tam­ního kurá­tora Arna Paříka. Shr­nula základní infor­mace o auto­rovi a při­nesla také řadu repro­dukcí (některé z nich jsem také pou­žil pro účely tohoto článku). Poslední výstava pro­běhla v roce 2023 v Gra­fic­kém kabi­netu Veletrž­ního paláce. Všechno nasvěd­čuje tomu, že tento šede­sát let pře­hlí­žený praž­ský rodák se dočkal ale­spoň nějaké reha­bi­li­tace.

Zůstaneme v kontaktu?


rubriky