Před více než osmdesáti lety vydal v České grafické unii Rudolf Janda knihu věnovanou už tehdy ubývající kráse beskydských pralesů. Svazek obsahuje 212 celostránkových fotografií pořízených hlubotiskem v lehce namodralém tónu a silné intenzitě, jež umožnila tisknout nejen ostré zimní kontrasty, ale i během podzimu pořízené fotografie v nebývale měkké kresbě. Janda knihu opatřil vlastní předmluvou a pokusil se v ní ukázat prales jako ohromné univerzum, jakýsi paralelní makrosvět, který žije ve své vlastní časové sféře a podle vlastních pravidel neustálé obměny všeho živoucího.
Rudolf Janda se vydával do pralesa, který se rozkládal nedaleko Frýdku-Místku (dnešní chráněná lokalita Salajka), na přelomu třicátých a čtyřicátých let minulého století a život lesa zachytil ve všech ročních obdobích. Byl možná jediným fotografem, který stačil pořídit snímek „Tlusté Tonky“, pravděpodobně největšího a nejstaršího stromu Beskyd – tento velikán zdejších lesů bohužel fotografii přežil o pouhých patnáct let. Janda také viděl a nafotil lesní dělníky a jejich práci se sekyrami a pilami kaprovkami. A svým dílem oslavil život už tehdy rozdrobeného, stále ještě ale ohromného těla, které mělo během následujících deseti let padnout za oběť lidské činorodosti.
Jenom v několika částech o nepatrné rozloze má beskydský prales původní nedotčený ráz, pokud to ještě můžeme posoudit, to znamená, že je bez chodníků a pařezů. Jinak se všude, i v reservacích, těží probírkou a většina pralesů se kácí postupně v celku. V dohledné době vymizejí docela. Tato kniha je vlastně nekrologem.
Světlo
V Jandově podání se reálie beskydského pralesa představují v experimentu, který chce dílo divoké přírody podat básnickou vizí. Průvodcem po lese proto není lesník, ale člověk, který si daleko více všímá jedinečnosti okamžiku a hloubky každého detailu. Text nemá daleko k fotografii, již doprovází; jeho velkým tématem je záblesk, okamžik, jenž exponuje chaotickou kresbu větvoví, průnik paprsku hustou podzimní mlhou.
Čas
Cítíme se tu odsunuti mimo tok času, vytrženi ze známých souvislostí, z obvyklých vztahů mezi věcmi kolem nás a sebou samými. (…) Jako by v pralese, kde je všechna přítomnost tak zřetelně podmíněna minulostí staletou a tisíciletou, sama jsouc předobrazem, skoro bychom řekli kopií budoucnosti stejně vzdálené, byly minulost i přítomnost slity s budoucností v jediné nerozlišené trvání a naše obvyklé dělení času pozbývalo smyslu.
Cenná zkušenost pozorovatele, který si uvědomuje vznešenost a uzavřenost tohoto lesního univerza, je cele postavena na touze vymanit se světu, alespoň na chvíli vyskočit z rámců racionálně členěného světa a stát se součástí obrazu uceleného a smysluplného světa. Je to totiž právě prales, který člověka vtáhne do svých kasemat obrostlých vegetací, kdo mu ukáže zázrak hniloby a kdo ho vtáhne do bojů o světliny. A jen díky vzrušené kresbě, kterou se Janda pokouší zachytit slovem i fotografií, lze tento unikátní prožitek přenést a nabídnout těm, kteří si chtějí alespoň „vybavit“ představu přírodní, striktně nehumánní, a přesto tak krásné autonomie, vyjádřenou v neustálé oscilaci mezi životem a tlením.
Boj
Nejsou to ovšem jen březinovské okamžiky mystického zření, vyšinutého času a potrhaných souvislostí, pomocí nichž autor této knihy podněcuje fantazii čtenáře. V několika dramatických zlomcích přibližuje okamžiky, v nichž se rozložitý strom dílem hniloby sesouvá, kdy se propadá rozvalený kmen a na staletí dopředu deformuje ještě útlé pně mladiny, která z něj pohotově rostla.
Diluviální liják, který trvá celý den. Prales, tmavý jako v podvečer, je přesycen vodní parou i mlhou a rozpouští se v ní v jakousi rosolovitou kaši. Každý list, vrcholek, větev jsou bičovány neuvěřitelnou silou vodního přívalu a palbou krup. K dovršení zkázy přichází bouře; prásklo do protějšího břehu potoka a jak mlha na chvíli zřídla a liják zdánlivě zeslábl, zahlédneme tam na okamžik rozštíplý strom, z jehož horní poloviny se kouří, a z něho visí dlouhá žlutá šupina.
Ideální typ
Jandův průzkum pralesa byl možný i díky některým beskydským lesníkům, neboť právě oni autora této knihy prováděli pozůstatky dávných porostů. Mnozí z nich už tehdy dobře věděli, že jedině příroda „poskytuje vzor lesního porostu, ideální typ“, jejž je třeba zachovat. Bylo jim jasné, že v budoucích letech budou právě z několika dochovaných fragmentů pralesů další generace lesníků čerpat poznání, souvislosti, jež zůstaly zcela utajeny lidem, „kteří bezohledně vyrubali celé lesy a osadili ochuzenou a vysušenou půdu smrkovými plantážemi“.
Kniha Rudolfa Jandy Prales v Beskydách tedy nakonec není jen „nekrologem“, abychom se přidrželi slov autora. Zůstává tu s námi jako připomínka skutečnosti, že lesy, jež nás obklopují, nejsou a nemohou být pouhým zdrojem materiálu; že člověk, který zpitomí diktátem ekonomů a jejich poučkami o údajné nadřazenosti ekonomických zájmů nad ostatními projevy života, dokáže během dvaceti let zničit a vyvraždit celé ekosystémy. Přesně ty soustavy, který se tisíce let zahušťovaly k nejzazší možné míře života. A co je možná nejdůležitější: Janda nám připomíná, že vzdát se vlastních zájmů a s pokorou ponechat les – a nejen les – svému osudu znamená dát prostor zjevení absolutního a radikálního žití.
Dr. Rudolf Janda: Prales v Beskydách. Česká grafická Unie, Praha 1943, 219 stran.