je konec února, a tak trochu už předjaří. od rána doma něčím listuješ a vlastně tak trochu čekáš, až se hodiny přehoupnou přes poledne, až se slunce vysvítí, to třebas na chvíli vyjdeš na zahradu a postojíš nad nedávno vykvetlými sněženkami. je dlouhá neděle, zůstal jsi na pár dní v domě sám.
a pak, v pozdním odpoledni vycházíš, obkroužíš svá místa, tak jako vždy: nikam se nedostat, a přesto něco uvidět. slunce pomalu padá k horizontu, máš asi hodinu, než zmizí docela.
pár set metrů pod domem, tam kde se říká za školou, dnes spíš za čistírnou, se postavíš zády ke vsi.
kdysi se tu lidé nadřeli s potokem, co v největších parnech vysychá, vyskládali mu břehy z kulatiny, jenže jak šel čas, dřevo ztrouchnivělo a pozvolná síla tekoucí vody si začala otevírat jinou cestu. jako by v tom byla nějaká zákonitost: co je rovné a hospodářovo, se jednou zklikatí. a že zvlášť voda bývá ráda divoká, že i sotva poznatelný proud má svou sílu, stačilo pár let a zbavil se toho dobře vymyšleného krunýře. v meandrech pak nechal místo stromům a keřům, které celé dny trčí proti světlé obloze a v kontrastu ti připomenou, že tu co nevidět bude zimní podvečer.
jak se blížíš k rybníku, cítíš, jak ti měkne zem pod nohama, jak se pomalu začínáš houpat při chůzi. rád tudy vcházíš do lesa, občas ti bota zajede hlouběji do bláta, zem je tu plně nasycená vodou. až bude v létě sucho, v tomhle koutě se bude ještě dlouho válet večerní mlha.
vchod do lesa musí být úzký, tak úzký, abys měl pocit, že ti už u druhého stromu nezbude než se snížit a připravit. že budeš tak trochu u jeho brány žádat o klid. a přitom doufat, že zas po dlouhé době objevíš nějaká nová místa. už to znáš, ač jsi tu byl tolikrát, jednou za čas se stane, že připadneš někam na světlinu, odkud důvěrně známý kraj vypadá jinak, kde se ti na chvíli ukáže jednoduchý princip odhalené jinakosti. je to vždy jen na chvíli, vědomí každý nový pohled vzápětí spolkne, uvede jej v náležitý kontext, takže ti nakonec stejně nezbyde než kroutit skleněnými čočkami a zkoušet, jestli se ti náhodou nepodaří onu chvíli vzkřísit, připomenout si, jaké to bylo, když jsi tu stál poprvé.
z lesa přijdeš rovnou na hráz malého rybníka. lidé tu říkají v borovíčku. ač nedaleko od vsi, stromy rybník oddělují od obce takřka dokonale. pokaždé, když tu jsi, pozoruješ alespoň chvíli bílé stvoly bříz a jejich zrcadlový obraz. kdysi jsi zkoušel jejich obraz zachytit tak, aby vznikla partitura, a vskutku, počítač nakonec dokázal zahrát skladbu, jež byla pokaždé jiná a nikdy nevyjadřovala nic z toho, co by ti jakkoli připomnělo chvíli, kdy jsi snímek/záznam pořídil. změť křivek, které hrají.
hráz. pokroucená borovice u přepusti, cesta celoročně zasypána listím. sem k novému rybníku pod tašní se můžeš vracet kdykoli, vždycky na tebe tohle místo udělá dojem. prý se tu říkalo na starém modlíkově, obec že stála někde v těchto místech. v zimě tudy táhne, v létě tu doznívají teplé dny.
pod rybníkem leží kousek půdy, která vlastně nikoho nezajímá. vnořena mezi pole, potok ji vhloubil pod horizont a člověk nechal na pokoji. vznikl cenný krajinný typ. louka se tu střídá s remízky, na jaře vše zaroste kopřivami a člověk se protáhne jen stěží, zvláště pokud se bojí bláta a klíšťat. pravidelně se tu proto obnovuje pustina. když se nad ni položí slunce a začne stínovat, uvědomíš si její měkkost a jedinečnost. nikým nevyhledávaná a neudržovaná. prkno sem kdosi položil, aby nikam nevedlo.
opačná cesta tě přivede na mýtinu. tady se naopak pracuje, pily se pravidelně zakusují do stromů a sklízí suchý les. může se stát, že se dřevo odvozí a vysadí jen pár stromů, zbytek že lidé nechají ležet ladem. znáš to, nedaleko je takových lesních parcel celá řada. po deseti letech po holoseči se do nich vracíš jako do nízkého lesa, každá cesta se v nich utopí.
anebo je tu druhá možnost, že se venkovan pokusí obnovit pravidelný smrkový les. i nízkých, pravidelných řad je v okolí spousta, bíle natřené špičky smrků v pravidelných rozestupech ti připomínají čas. je to taková loterie. může se stát, že stromy vzejdou, že dorostou jisté výšky; anebo je příští kůrovcový nálet předčasně sklidí. pak možná ta věčná hospodářská verva člověka vyhasne jednou provždy.
protáhneš se kolem vyhlodaného lesa, spadneš dolů na žlab, jak se říká, a tam na tebe čeká tichá, dobře skrytá louka, z jedné strany ji obtéká potok, z druhé chrání mladý hustý les. vede k ní několik cest, jedna je pro terénní auto, druhá pro lesní zvěř. úplně na dně, hned u potoka, stojí srub sbitý z prken a tyčí. kousek za ním dlouhé kůly, z nichž se pokaždé na začátku prázdnin vytvoří teepee. a pak je v téhle studené zmole několik týdnů hluk a veselo, když se přiblížíš, potkáváš ostražité táborníky, když tamtudy musíš projít, odečítáš z jejich pohledů, že tu nejsi vítaný host. jenže teď je únor a nikde živá noha. na jednom z trámků visí zplihlý hadr. možná triko, kdoví.
a když se pak zase vyškrábeš nahoru na hatě, kde les rychle ustoupí a tebe vede cesta až ke strážné věži. upamatuje tě, že ještě pořád naše krajina leckde připomíná kárný tábor; zrovna v těchto místech v ní postává tolik
mysliveckých posedů, v jednu chvíli jich napočítáš pět v přímém dohledu. to že jsi na nich zažil sedět myslivce za posledních deset let všehovšudy asi pětkrát, je druhá věc. vymazat je ovšem nemůžeš, nezbývá, než se s těmito monstry naučit žít.
a pak už se docela rychle den přiblíží svému konci. nijak jsi to neplánoval, ale vstoupil jsi do otevřené krajiny právě v okamžiku, kdy slunce leží těsně nad linií horizontu. v proláklinách se tmí, a tady nahoře se stín protahuje
od kraje lesa, vzlíná po kopcích a jeden po druhém je zhasíná. čekáš pár minut, než přijde pěkná chvilka, kdy jediné místo, které ještě září, je kostel sv. víta nahoře nad borovou. hned ti vytane, jak v noci vezou havlíčka na jihlavu a pak dál dolů k rakouské hranici a básník se naposledy loučí: „stojíš tam na vršku, skrze lesy smutně hledíš“. a ano, opravdu, jako by kostelní věž zírala do dálky, ozářená posledním sluncem a nedlouho poté i světlem
měsíčním.
pokusíš se k ní přiblížit, jen co ti dovolí ten mžik, kdy je v kraji vše tak kontrastní.
poslední minuty dne. ještě se otočíš a naposledy zmáčkneš spoušť.
sbalíš foťák do batohu a sedneš si na mez. než se udělá úplná tma a vyžene tě k havlíčkovi, kde pěkně zatopeno a kde strejci protáčejí svá oblíbená témata, máš čas, můžeš popřemýšlet nad tím, že nakonec vlastně vždycky zůstaneš s krajinou sám, neschopen ji vyjádřit slovem, natož tak obrazem, a že dokonce kdybys tu v tuhle chvíli seděl s někým, všechen ten vztah, který cítíš výhradně v protnutí času a místa, byl by zpřetrhán. prostě humna, no nepusť se za ně večer do daleka!