na oblém kopci nedaleko proseče, v půlce února, kdysi chlouba automobilového průmyslu, teď vrak, vykuchaný a postavený na vysokých špalcích. nejspíš tu už stojí celou řadu let a jeho mlčení je totéž jako mlčení rázu dřeva, o které se zdánlivě opírá. preparovanými světlomety hledí na stráně, jež běží do dálky a pomalu se svažují někam k vysokému mýtu. auto a jeho ohrada, okolo se producírují ovce, na pozadí pracuje několik lidí, vozí dříví a snad už pomalu připravují zahradu k jaru. co chvíli zvednou hlavu a pozorují, co tam nahoře děláš, nejspíš si říkají, proč tě tolik zajímají vraky aut, odložené a dávno zapomenuté.
dlouhé minuty civíš do dálav, zatažených odpolední oblačnou clonou. chvílí trvá, než se zorientuješ, podle bílého sloupu poznáš siluetu komínů opatovické elektrárny, z hor za nimi už nevidíš nic. tušíš, že v jednom zorném poli bys odsud mohl pozorovat bílé špičky sněžky a králického sněžníku, že někde pod tebou by měla ležet kunětická hora, kupole s linií hradní věže. co je naopak dobře vidět, jsou příčná i podélná údolí, hluboké úžlabiny a táhlé stráně okolo nedalekých nových hradů. v jiný den bys odsud rozpoznal linii jizerských hor s ještědem, polabí bys měl jak na dlani, a při troše trpělivosti nakonec našel i čapkovu hejšovinu na severu, kout broumovských stěn vštípený mezi masivy orlické hory a krkonoše.
pomalu se couráš do kopce. obcházíš několik samot, kolem nichž se stáčí rozježděné blátivé cesty. od lesa jde zima, po loukách se honí studení vítr. přece jen, je teprve půlka února. když se ovšem vítr na chvílí zklidní a vyjde slunce, nenecháš si ujít příležitost a natáhneš se na mez.
u rybníka v tmavé proláklině potkáš ženu s čepicí a šusťákovým pláštěm. nese na hrudi dítě zavinuté do šátku, a když se s ní dáš do řeči, musí s ním tancovat, aby se neprobudilo. pohupuje se sem a tam, za zády dlouhý horizont východních čech. z lidí, co tu bydlí na stálo, tu jsou prý už poslední a vlastně se ani nechystají zůstat na dlouho, lákají je pořádné hory, beskydy, co taky tady, do práce se musí daleko, do obchodu se v zimě nedostaneš, a může se stát, že na člověka tu nenarazíš třebas i několik dní. těch pár zbrusu nových roubenek, na řídko rozesetých po kopcích, opravdu působí zvláštně. všechny jakoby z katalogu, chalupy obehnané plotem, kolem nic, anebo zaparkovaná auta. zima předčasně skončila, chalupáři jsou zpět.
*
louky, po kterých se tu procházíš, vznikly někdy před čtyřmi staletími, když se v kraji usadili němečtí skláři a zdejší venkovani pro ně začali ve velkém těžit dřevo z hustých, starobylých lesů. a třebaže sklárny spolykaly tisíce kubíků ročně, bylo ho pořád dost na to, aby se tu rozeběhl velký průmysl a založila republiková tradice. sklářští mistři z proseče později zakládali dílny v krkonoších. ostatně je odsud měli nadohled.
před sto padesáti lety se okolí proseče, zejména paseky a františek, proslavilo výrobou dýmek. dýmkařů tu žilo několik stovek, čtyři generace tu den za dnem vrtaly a dloubaly kuřácké náčiní a protože je nikdo neorganizoval v továrně a nezcizil jim práci, časem se zdejší dýmkaři žijící na samotách vypracovali tak, že byli schopni vyrábět nejrůznější typy dýmek: špicovky, radličky, šajblovky, hadovky, baňočky, jimramovky, slezačky a kdovíjak se všechny ty tvary nazývaly. nejprve od nich kupovali lidé z blízkého okolí, později je kupci posílali do celého světa. v chalupě stával soustruh a na stole ležel vercajk potřebný ke kování. v dobách největší slávy tu pasíři pracovali se stříbrem – a jejich dílo je dodnes možné vidět v proseči v muzeu věnovaném právě lokální dýmkařské tradici.
pak je tu ovšem jedna historická etapa, která se se do historie tohoto odlehlého kraje otiskla dosti hluboko – dost hluboko na to, aby se ještě dnes ve zdejší sedlácké letoře občas ukázala v celé své vzpurné síle. už v dobách před vydáním tolerančního patentu se sem stěhovali nejrůznější podivíni a heretici, blouznivci, úředně z nouze nazývaní abrahamité, adamité nebo nicové. všichni ti vyznavači svobodných náboženství hledali v hlubokých lesích ochranu před říšským disciplinačním aparátem a odloučeni od zbylého světa, naučili se zde vykládat písmo svaté takovými způsoby, že by katolickým páterům, tehdejším i dnešním, vstávaly hrůzou vlasy na hlavě.
něco z těchto dob snad zůstalo v kraji mezi prosečí, krounou a pustou rybnou přítomno dodneška. všude se vzdálenosti zkracují, život zahušťuje a doprava zrychluje, tady ovšem musíte po okresních silničkách jen pomalu, protože jsou děravé jak řešeto, kostrbaté a zrádné; vlak tu jede jen párkrát za den, o autobusech to platí jakbysmet. krátký rozhovor s ženou z chalupy prozradil mnohé: chceš-li žít na protest, odstěhuj se sem, kup si archu s kusem lesa a všem pak můžeš říkat, že ačkoliv žiješ tak nějak uprostřed republiky, cítíš se hluboce s přízněn se všemi, kdož jsou na okraji. chvíli tě budou poslouchat, než se nad tebou nakonec zavře zem.