Antonov v přednášce nazvané Duchovní cesta současného člověka (brožura vydaná v roce 1991 Volným sdružením Oáza Brno) tvrdí, že buddhismus se dělí na tři větve, z nichž lze rozpoznat dva základní proudy: jižní a severní. Ortodoxní jižní pokrývá Vietnam, Laos, Srí Lanku nebo Koreu, severní sahá do Tibetu, Nepálu, Mongolska a do některých oblastí bývalého SSSR. Tato část je také pro ruského buddhistu, duchovního mistra a přírodovědce tou zajímavější, neboť nasála různé vlivy a tradice kultur, které ji přijaly – neboli: které si podmanila.
V těchto zemích mahájány se například lze setkat s nešvary, o nichž bylo možné mluvit teprve po rozpadu socialistického bloku. Jedním z nich je přízrak bioenergetického vampíra, vynořivšího se z hlubin historie. Podle Antonova věc dokonce zašla tak daleko, že v Rusku „strach z vampírů nabyl hrůzných rozměrů“. Neoprávněně, za touto oblíbenou noční můrou totiž stojí spolčení psychiatři, strůjci komplotu, kteří „začali hlásat bioenergetickou ochranu před vampíry“, pravděpodobně aby v lidech probouzeli „mystický strach, který je základní příčinou vzniku schizofrenie“. „Tak si tito lékaři připravují pacienty,“ tvrdí Antonov. Údajně běžná praxe je samozřejmě ve zjevném rozporu s etikou mahájány. Žádné vyrábění vampírů, jak to zkouší posttotalitní stratégové v zemi rozvrácené strachem a obavami, ale poskytování „pomoci jiným namísto získávání blaha pro sebe“, to jediné může zklidnit napjaté poměry ve zdevastované zemi.
Přistupovat ke světu s jemností, něhou, mírou a láskou. Tam, kde někdejší prominenti Komunistické strany Sovětského svazu degradovali tak, „že bude ještě hodně dlouho trvat, než Rusko přestane být říší zla“, musejí přijít na řadu mateřské instinkty. Nikoli zbraně kupované z peněz západních spotřebitelů fosilních paliv, ale porozumění slabostem a mírné zacházení. Zvláštní a nadějná je Antonovova poznámka, že „Bůh dopouští, aby byly na Zemi pekelné podmínky i války, aby se vývoj lidí urychlil“ – ovšem nikoli ve smyslu vytvoření ráje na Zemi, tedy jakési lepší společnosti, ale směrem k vnitřnímu osvobození individualizovaných mas. Jedině to je kompatibilní s mahájánou, a tedy myslitelné a proveditelné i tam, kde spousta z nás tuší jen zmar a nekonečnou propagandistickou tmu.
Otevřít v každém větším ruském městě Středisko psychické autoregulace by mohlo nastartovat proces „správné krystalizace“ člověka, jež je předstupněm uzdravení a dosažení vyššího stupně jemnosti. Jak ovšem Antonov podotýká na jiném místě své přednášky, nelze toho úplně jednoduše dosáhnout tam, kde se pravidelně požívá pravidelně alkohol, případně kdo na sebe nechává působit energii masových televizních seancí Kašpirovského, člověka špatné krystalizace. A úplně nejtěžší bude dosáhnout tohoto cíle v zemi, kde je zdrcující většina lidí stále s něčím nespokojena. Antonov: Rusové jsou nespokojeni dokonce i s tím, že je někdo miluje. Jejich potřeby neuspokojuje vláda, ale ani konkrétní člověk, například manžel. Natož tak manželka.
Země, do nichž zasahuje severní větev buddhismu, tedy dosud prodlévá ve stádiu latence, na jejích čelných místech vysedávají strůjci vampirismu, nicméně jimi vyvolávané regresivní síly nakonec motivují lidská individua k hledání schůdnějších, přehlednějších cest. Jak tento kosmický souboj antagonistických sil nakonec dopadne, se možná dozvíme už letos na podzim, až počneme sami krystalizovat. Též se uvidí, nakolik je i naše kultura kompatibilní se severní mahájánou a zda dosáhneme vyšších prostorových rozměrů.
Duchovní cesta současného člověka zde.