Nebyl to jen Čechov, kdo se pokusil v tradici realistického figurkaření zachytit svou zemi a svůj čas na osudech stovek nejběžnějších občanů carského Ruska. Jako spisovatel-sociolog-psycholog vedle sebe postavil úředníka se sedlákem, lokálního aristokrata poměřil s gymnazistou a v krátkých prózách svedl jejich osudy do jednoho dlouhého vyprávění o zemi, ve které je všechno krásné a zároveň taky dost na draka. Šlo tu právě jen o to v několika odstavcích podchytit rodinnou anamnézu (otec pil, manžel hrál, syn se zastřelil), vystihnout marnost každodenního života (nekonečné rozhovory u čaje na dači, pozorování vlastní neschopnosti postavit se k světu) a především pak načrtnout společenskou atmosféru bezčasí spícího impéria. Povedlo se mu to skvěle; ještě po sto letech jeho občanské životy působí na čtenáře tísnivě, a není k tomu potřeba žádné přemrštěné hysterie jako u Dostojevského. Vše je tu drobné a mělké, i ten mladík, který nakonec jde a a střelí se cizím revolverem do hlavy, to udělá jen tak mimochodem, jako by se ještě divil, že je potřeba natáhnout železný kohoutek. Životní strázně se dějí bez patosu, destruktivní výbuchy hněvu syna vůči matce probíhají jakoby nahodile, v jakémsi okamžitém pomatení mozku. Nic není předem rozmyšleno, události přicházejí jen tak a nezřídka vyvolávají přemrštěné reakce – některé vyústí do rodinné tragédie, jiné se překlopí do krátké frašky. Tolstoj prý tvrdil, že Čechov své dílo „maže bez rozmyslu barvami, jak mu padnou do ruky, a zdánlivě není mezi těmi barevnými tahy navzájem žádné spojení. Ale když trochu poodstoupíš a podíváš se, zažiješ překvapující dojem: před tebou je třpytivý, strhující obraz.“ Je ovšem zvláštní, že s odstupem sto padesáti let zůstává jeho dílo výjimečné právě tím, že ani když třikrát poodstoupíš, nic velkolepého nevidíš; zbývá jen ta „celá Rus“, fragmentární, roztřepená drobnokresba, jednotliviny, jež se utápí v nálevu promarněných let. Možná právě tahle autorská-rámovací dovednost realisty byla tím, co fascinovalo; schopnost rozvíjet dílo v jedné a téže náladě, držet se základního tónu a čmrdlikat tuhle obchodníčka, támhle maloměstského nadutce, jako by to byla stále táž bezvýchozí, nesmyslná figura. Nesvobodná a zmatená, člověk zakletý v cizím světě, selhávající v důležitých životních zkouškách, citlivý a měkký až k nesnesení.
Po všech zkušenostech s teatralitou generace autorů psychologů a sociologů, oněch vědců velké literatury, kteří nejspíš neměli nic jiného na práci, než svým čtenářům servírovat prototypy lidí, připomíná Čechovův svět ambientní plochu vyplněnou šumem a praskáním – a teprve z téhle matérie se na chvíli vynořují lidé chvíli pobudou a pak se navždy ztrácí. Jeho povídky se dají číst úplně volně, odložíte je, abyste se k nim po letech vrátili, a už po pár odstavcích si přesně vybavíte vše: náladu malého světa, který se prostě nedá rozvrátit; snad jen imperiálními výboji za hranice země, tam, kde by mohlo být o něco líp.