Konečná fáze Ameriky

Poslední román Sal­mana Rush­dieho vyšel v roce 2017, český pře­klad Davida Petrů násle­do­val o rok poz­ději. Ano­tace čte­náře láká na „první velký román trum­pov­ské éry“. Tako­vému tvr­zení lze při­ta­kat jen zčásti – to o co tu jde pře­de­vším, je Ame­rika posled­ních dva­ceti nebo tři­ceti let, její postupná pro­měna, která vyvr­cho­lila nástu­pem nové poli­tické síly. Rush­die tuto situ­aci před­vádí hned ve dvo­jím podo­ben­ství: jed­nak podává poměrně reálný popis doby, během níž je do Bílého domu uve­den Donald Trump, jed­nak vypráví pří­běh kon­tro­verz­ního mili­ar­dáře Nera Gol­dena, který se svou rodi­nou utekl z Indie, aby si zachrá­nil život, nastě­ho­val se do newy­or­ské čtvrti SoHo a vybu­do­val si tam impé­rium sym­bo­li­zo­vané titul­ním Zla­tým domem.

Co je na textu zají­mavé, je jakási zvláštní inkom­pa­ti­bi­lita obou vrs­tev. Čle­nové rodiny Gol­denů, utá­pě­jící se v luxusu post­ka­pi­ta­lis­tické eko­no­miky, v níž se nic nevy­rábí a kde super­bo­háči admi­nis­trují peněžní toky a kon­zu­mují luxus, jsou vylí­čeni jako zvláštní indi­vi­du­a­lity uza­vřené ve svých schop­nos­tech a nedo­stat­cích. Zlatý dům, toť nejen ona Gol­de­nova klícka v „Zahra­dách“, ale i pro­středí Manhat­tanu, restau­race a nadroz­měrné byty, v nichž se stý­kají pro­mi­nenti poli­tic­kých, umě­lec­kých či obchod­ních kruhů s ostat­ními „sil­nými indi­vi­du­a­li­tami“, kupří­kladu s rus­kou emi­grant­kou, která se poz­ději stává Nero­vou part­ner­kou. Sou­středí-li vypra­věč svůj pohled na jed­not­livce, je to pokaždé člen klanu Výji­meč­ných, Před­ních, Nových lidí; a nao­pak, píše-li o Ame­rice, vystačí si se zobec­ně­ním. Spo­jené státy, toť země, která si za při­hlí­žení 90 mili­ónů lax­ních nevo­ličů zvo­lila do svého čela směš­ného a záro­veň i děsi­vého Jokera, země lidí, kteří se vzbou­řili proti elitě a napříště se už pokaždé budou vysmí­vat Dobru, Pravdě a Zna­los­tem, je to svět úpadku, svět kar­ne­valu a zániku vel­kých hod­not.

Aby ovšem tento pro­ti­klad mohl být plně rea­li­zo­ván, je ve Zla­tém domě potřeba oži­vit postavu dob­rého libe­rála, člo­věka, který si navzdory morál­nímu a hod­no­to­vému úpadku Západu dovolí udr­žet kri­tický odstup a záro­veň má mož­nost pohy­bo­vat se mezi oběma para­lel­ními rea­li­tami. Rush­die tuto iluzi vyvo­lává v komen­tá­řích romá­no­vého pro­ta­go­nisty Reného. René vlastně nepatří ani do jed­noho ze světů, díky své bys­trosti a iro­nic­kému odstupu je ovšem scho­pen – spíše intu­i­tivně než při plném vědomí – tyto dva spo­le­čen­ské stavy nahlí­žet jako jedno velké tělo, jehož jeden pohyb vzá­pětí vyvo­lává určité následky. Nic jako kri­tický vhled ovšem neče­kejme, to, s čím Rush­die při­chází, je daleko více mora­listně pod­bar­ve­ným komen­tá­řem aktu­ální spo­le­čen­sko-kul­turní trans­for­mace.

To by snad ani nemu­selo být zas až tak zají­mavé, kdyby auto­rem románu nebyl Rush­die, zvláštní ikona post­mo­derní lite­ra­tury, důle­žitá nejen svými umě­lec­kými díly, ale i poli­tic­kým akti­vis­mem. Rush­die je znám mimo jiné kri­tic­kými apely upo­zor­ňu­jí­cími na nebez­pečí ply­noucí z kul­tur­ního rela­ti­vismu a stejně tak i pod­po­rou tra­dice západ­ního kri­tic­kého myš­lení – a pokud bychom chtěli ve výčtu jeho angažmá pokra­čo­vat, pak musíme zmí­nit i to, že to byl právě on, kdo ten­týž kri­ti­cis­mus shle­dá­val jako nutný pro­ti­klad islám­skému tra­di­ci­o­na­lismu. Nechceme-li číst Zlatý dům jako pou­hou zprávu o světě, v němž se bašta západní kul­tury hroutí pod tla­kem lido­vého igno­rant­ství a tak­též i kvůli neschop­nosti spo­le­čen­ských elit, pak lze vyu­žít úplně jiné per­spek­tivy: Zla­tému domu lze rozu­mět jako dra­matu, v němž se hraje o kul­turní odkaz gene­race libe­rál­ních inte­lek­tu­álů. Těch, kteří tak dlouho věřili v při­ro­ze­nost svého myš­lení, až se nako­nec pro­bu­dili upro­střed děsi­vého snu.

Teprve s tímto uvě­do­mě­ním začíná Rusdieho velký román. Je třeba pře­su­nout pozor­nost k oka­mžiku, v němž se naleptává kri­tický odstup Reného. Není to náho­dou tak, že za jeho posto­jem k světu lze tušit auto­rův před­po­klad spo­le­čen­ství svo­bod­ných lidí, kteří doká­žou zcela při­ro­zeně zhod­no­tit neduhy světa? Sám Rush­die se kdysi vyjá­d­řil v tom smyslu, že člo­věk je zcela zajat vel­kými pří­běhy a že jeho úko­lem je tato vyprá­vění pro­ble­ma­ti­zo­vat. Co jiného ale před­sta­vuje René? V oka­mžiku obratu, o němž podává svě­dec­tví, najed­nou jed­ním vel­kým vyprá­vě­ním chce zachrá­nit svět. Je tu pri­mi­tivní poli­tický boj Dobra proti Zlu, je tu Obama a proti němu stojí Joker. Co na tom, že se v jiné rovině textu vypráví o stár­nou­cím hege­monu Nerovi, který najed­nou čelí svým dáv­ným nepřá­te­lům, stárne a ztrácí sílu i vliv. Zmar, smrt a pozvolná degra­dace, do života Gol­denů pro­niká neú­spěch, odkudsi se vyno­řují stíny his­to­rie, zdán­livě pone­chané na indic­kém polo­ostrově. Jak v životě Gol­denů, tak i v celé zemi nezbývá než při­jmout jednu jedi­nou mož­nou rea­litu.

Moc ano­nym­ních super­bo­háčů se vytrácí, na scéně se obje­vují bojov­níci, kteří museli dlouho pobý­vat ve skrytu a chys­tat se na chvíli, kdy bude možno ude­řit. Jemný iro­nický tón, který tu a tam zaperlí v toku rea­lis­tic­kých popisů bla­hobytu, se v momentu konce stává škle­bem, vše­chen patos exklu­zi­vity je najed­nou odha­len jako „hra na“, domnělý řím­ský císař křičí na zcela mar­gi­nál­ního major­doma: „Víš ty, kdo já jsem, ty demente? Vybu­do­val jsem města. Dobyl jsem říše. Jsem jeden z vládců světa.“

A přesně pro toto vyús­tění dopo­ru­čuju Rush­dieho Zlatý dům takřka na potkání. Vpravte se do situ­ace, že tu je jistý bod zlomu, linie, přes níž se už nelze vra­cet; a stejně tak si zkuste, zda jste jako onen doku­men­ta­rista René, který se ve své víře v lepší svět Pravdy, Krásy a Poznání obrací k minu­losti – anebo úplně nao­pak, jestli vám náho­dou nepři­jdou jeho komen­táře, jako by vyplou­valy odně­kud z hlu­bin dnes už dávné his­to­rie.

Ať už ale Rush­dieho dílo budeme pova­žo­vat za nalé­havý vzkaz před bouří, anebo se jeho pro­střed­nic­tvím pouze ohléd­neme za svě­tem, který skon­čil v tros­kách, nelze pře­jít jeho nesporné lite­rární kva­lity. René, Nero a všichni ostatní jsou výji­meč­nými indi­vi­du­a­li­tami; jejich živo­ta­běh musí být podán oká­za­lými pro­středky. V tomto smyslu Rush­die nemůže zkla­mat. Jeho schop­nost kom­bi­no­vat slov­níky i lite­rární formy, dobře míře­nými ranami natlou­kat do textu aluze a vůbec vytvá­řet pro­stor skvěle kom­po­no­va­ných celků se od dob Dětí půl­noci nikterak neu­men­šila. I upro­střed chát­ra­jí­cího světa nám umož­ňuje nahléd­nout pře­kotné poli­tické dění a pro­žít je v nalé­ha­vosti, kte­rou může zažít snad jen jeden z mnoha ame­ric­kých mul­ti­mi­li­ar­dářů a glo­bál­ních zlo­činců v jed­nom.

Pub­li­ko­váno v A2.

Zůstaneme v kontaktu?


rubriky